Blog

Áthallásos 56′

„Szomorúan aktuális.” – erre a szókapcsolatra többet gondoltam az idén októberben megtartott Az osztályom 56-ban programok alatt, mint amennyiszer végül kimondtam. Ez a pengeélen táncolás egyik fajtája: ne vigyünk politikát az osztályba, de értessük meg a történelmen keresztül a jelent egy rendkívül átpolitizált helyzetben. A helyszín ugyanígy az iskola, az

Tovább »

Kiszervezhető a teljes múzeumpedagógiai programkínálat előkészítése?

Tavaly ősszel készült el és most már működik a Székesfehérvári Egyházmegyei Múzeum általunk elkészített múzeumpedagógiai kínálata. A többször letesztelt, kipróbált foglalkozások levezetésének csínjaiba egy képzés keretében vezette be Vattay Lili a múzeumpedagógusokat, ami a Dráma a kiállításban képzésünk alapját is adja. Szóval röviden a címben szereplő kérdésre a válasz az,

Tovább »

Szervezői Játékmustra-értékelés 2. Résztvevők és visszajelzések

Mennyi résztvevő és szervező vett részt a 3. Múzeumi Játékmustrán? Melyik volt a legnépszerűbb jegytípus? Melinda és Árpi folytatják a 3. Múzeumi Játékmustra kivesézését. Az előző rész után most a résztvevők és a személyes tapasztalatok, tervek kerülnek középpontba. Ezekről van szó a videóban: 00:00 Jegytípusok 03:24 Résztvevők, szervezők, segítők 06:54

Tovább »

Szervezői Játékmustra-értékelés 1. Kacskaringók az előkészítéssel.

Melinda és Árpi leültek és végigbeszélték a 3. Múzeumi Játékmustra tanulságait, élményeit és közben bekapcsolva „felejtették” a mikrofont. Kövesd végig, hogy mit csinálnánk máshogy, mi volt nehéz és mit szerettünk nagyon! Ezekről van szó a videóban: 00:00 Arculat 03:02 Rendvezményterv 07:54 Az ütemterv (és ahogy megvalósult) + DUNSZT 15:31 Előregisztráció

Tovább »

A MuzAdat számai mögé néztünk

Pár napja jött ki a 2019-es év magyar múzeumi statisztikáit látványosan összefoglaló kiadvány, és elgondolkodtatott. Tudom, a vírus előtti számok most aligha érvényesek, de szépen mutatják, hogy honnan indultunk. Úgyhogy elővettem a számológépet és most megvilágítok néhány olyan összefüggést, ami ott van, csak nem feltétlenül látszódik. Volt pár meglepő adat is, ott leírom, hogy bennem milyen hullámokat vetettek a számok, szigorúan szubjektív alapon!

Tovább »

A nindzsa-majmok és a bullshit-méter

Árpi elolvasta a játékosításról egyik gurujának, Andraj Marczewskinek a könyvét. A Még a nindzsa majmok is szeretnek játszani című könyvet magyarul a Kreatív Kontroll adta ki. És mit akar egy marketinges csapat egy kötet gamification-nel? Azt, hogy ez a játékosítás-dolog oktatás mellett arra is jó, hogy eljuttasd az üzeneted a

Tovább »

Kuktából szakács lettem

A Kuktából szakács. Első élő történelem programom, Németh Ádám képzése a nemrég ért véget, én pedig résztvevőként szeretném megosztani veletek a tapasztalataimat. Azok a kedvenc képzéseim, amiken változatosak a feladatok, jó a közösség és valóban használható tudást adnak át., A Kuktából szakács alatt tíz e-mailt kaptunk, melyekben több videós anyag,

Tovább »

Konferencia helyett szakmai fesztivál. Meghívó a 3. Múzeumi Játékmustrára

Tudásélményről és élményszerű vagy játékosított ismeretátadásról beszélünk, de ha megnézzük, hogy hogyan tanulunk egymástól mi, felnőttek szakmai eseményeken vagy írásban, akkor sokszor pont az élmény hiányzik. A tudást, ahogy egy oltást is,  meg lehet kapni összeszorított foggal és aggódva, és meg lehet kapni könnyed hangulatban is. Nemrég egy rövid időre

Tovább »

„Az élő történelemmel nagyon jól lehet villantani”

– mondja Németh Ádám az interjúban. Persze nem rejti véka alá, hogy bukni is lehet vele, ha nem készülünk fel megfelelően. Mesél saját kezdő próbálkozásairól, bakijairól és sikereiről. Annak pedig már több, mint 10 éve. Az ez idő alatt összegyűlt tapasztalatát adja most át, hogy Te felkészültebben foghass neki az

Tovább »

Ebből a kiállításból többet is ki lehetett volna hozni. BARABÁSILAB: REJTETT MINTÁZATOK. A HÁLÓZATI GONDOLKODÁS NYELVE.

Barabási Albert-László korunk egyik sztártudósa, aki fontos és hasznos témával foglalkozik, nemzetközi elismertség mellett, ráadásul közérthetően. Én is sokat köszönhetek a kutatásainak. A képlet-et olvasva sokat gondolkodtam az Open History helyzetéről, ez alapján kerestem a fejlődési lehetőségeket. Ennek megfelelően olyan kiállítást vártam, amivel új összefüggések döbbenhetek rá, jobban megismerem a

Tovább »

„Legyen kapcsolódási pont a játékosok és a játék között!” Játékkal oktatok: Marosvári Tamás (Miraka Games)

A Játékkal oktatok című interjúsorozatban a játékkal való ismeretátadás lehetőségeit járjuk körbe játéktervezőkkel, pedagógusokkal, játékosokkal. Ebben a bejegyzésben Marosvári Tamással beszélgettünk. Tamás egyedi műfajban alkot, játéktól függően a társajáték és a szerepjáték, valamint felfedezőjáték között. I. világháborús játékát ismertem meg először, amivel a Múzeumi Játékmustrára jött. Aztán készített egy kiállítást,

Tovább »

„Nem engedhetem meg magamnak azt a luxust, hogy egy játék öncélú legyen.” Játékkal oktatok: Tóth András (Re-Crea Tanoda)

A Játékkal oktatok című interjúsorozatban a játékkal való ismeretátadás lehetőségeit járjuk körbe játéktervezőkkel, pedagógusokkal, játékosokkal. Ebben a bejegyzésben Tóth Andrással, az Re-Crea Tanoda megálmodójával beszélgettünk. András magyar-történelem szakos, matematika-fizika-kémia-biológia-földrajz-rajongó képzőművész, a tanoda pedig a látogatók számára Fóton, a résztvevők számára Atlantiszban található. Minek a hatására kezdtél el játékokkal foglalkozni? Nem

Tovább »

„A tudást jóízűen kell falatozni.” Játékkal oktatok: Sziebert Ferencné (Erzsi)

A Játékkal oktatok című interjúsorozatban a játékkal való ismeretátadás lehetőségeit járjuk körbe játéktervezőkkel, pedagógusokkal, játékosokkal. Ebben a bejegyzésben Sziebert Erzsivel beszélgetünk, aki magyar nyelv- és irodalomtanárként készít játékokat és játékosított programokat. Minek a hatására kezdtél el játékokkal foglalkozni? Nem is tudom… Már főiskolás koromban is gondolkodtam játékos megoldásokon. Az egyiket

Tovább »

Játékkal oktatok: Laklia Nándor (experience designer)

A Játékkal oktatok című interjúsorozatban a játékkal való ismeretátadás lehetőségeit járjuk körbe játéktervezőkkel, pedagógusokkal, játékosokkal. Ebben a bejegyzésben az élménytervezésről és világépítésről mesél Laklia Nándor. Minek a hatására kezdtél el játékokkal foglalkozni? A játék és a történetek szeretete végigkísért bárhova is mentem. Engem az motivál, hogy ha be tudlak húzni

Tovább »

A kreativitás szerkeszthető, a műszaki rajz kifesthető. Játékkal oktatok: Gurmai Gergely

A Játékkal oktatok című interjúsorozatban a játékkal való ismeretátadás lehetőségeit járjuk körbe játéktervezőkkel, pedagógusokkal, játékosokkal. Ebben a bejegyzésben Gurmai Gergely mesél. Minek a hatására kezdtél el játékokkal foglalkozni? Már négy éves koromban játékot terveztem 🙂 Nem volt otthon Nintendonk, és lerajzoltam kockás papírra a Super Mario pályát magamnak. Mindig is

Tovább »

Játékkal oktatok: Lenhardt Balázs (Kékjáték)

A Játékkal oktatok című interjúsorozatban a játékkal való ismeretátadás lehetőségeit járjuk körbe játéktervezőkkel, pedagógusokkal, játékosokkal. Ebben a bejegyzésben a társasjátékokról Lenhardt Balázs játékfejlesztőt, kiadót, a Kékjáték alapítóját. Minek a hatására kezdtél el játékokkal foglalkozni? Gyerekkoromtól kezdve nagyon szerettem társasjátékozni, és szerencsére a családban és a barátok között is mindég adódott

Tovább »

Játékkal oktatok: Orova Balázs (Ecosim)

A Játékkal oktatok című interjúsorozatban a játékkal való ismeretátadás lehetőségeit járjuk körbe játéktervezőkkel, pedagógusokkal, játékosokkal. Ebben a bejegyzésben Orova Balázzsal, a játékosított gazdasági szimulációkat fejlesztő EcoSim CEO-ját kérdeztük. Minek a hatására kezdtél el játékokkal foglalkozni? Saját hobbiból és a tanulmányi versenyekből alakult ki az érdeklődés. Mindig is szerettem stratégiai játékokkal

Tovább »

9 JÓ TANÁCS MÚZEUMI MUNKÁT VÁLLALÓKNAK – Múzeumi Kilépő elemzés részlet

MI A MÚZEUMI KILÉPŐ? A Múzeumi Kilépő egy anonim, bárki által hozzáférhető és 2021. november 2-től kitölthető kérdőív. Célcsoportja a múzeumi állásból felmondó munkatársak. A Múzeumi Kilépő célja, hogy betöltse az EXIT interjú szerepét, amit a versenyszférában számos szervezet arra használ, hogy a távozó munkatársak tapasztalataihoz hozzájusson, és amennyiben releváns,

Tovább »

Emlékmentők Zsobokon: ha csak kirándulni lehet, hát legyen abból küldetés!

Az Open History csapata már több éve aktívan együttműködünk a zsoboki Bethesda Gyermekotthonnal, az Ágoston Sándor Alapítvány támogatásával. A célunk minden programmal, projekttel az, hogy segítsük a gyermekeket erős, megtartó erővel rendelkező közösséggé alakítani.  Szeretnénk az otthonban élő gyerekeknek megmutatni, hogy ilyen gyönyörű, gazdag múlttal és reményteli jövővel rendelkező helyen

Tovább »

A múzeumi kilépések fő okai – Múzeumi Kilépő elemzés részlet

MI A MÚZEUMI KILÉPŐ? A Múzeumi Kilépő egy anonim, bárki által hozzáférhető és 2021. november 2-től kitölthető kérdőív. Célcsoportja a múzeumi állásból felmondó munkatársak. A Múzeumi Kilépő célja, hogy betöltse az EXIT interjú szerepét, amit a versenyszférában számos szervezet arra használ, hogy a távozó munkatársak tapasztalataihoz hozzájusson, és amennyiben releváns,

Tovább »

A múzeumi közalkalmazotti státusz rövid története

A státuszváltás (és a Múzeumi Kilépő – B. Á.) kapcsán merült fel bennünk az a kérdés, hogy vajon milyen volt a múzeumi alkalmazottak helyzete a múltban, hogyan változott a státuszuk. A válasz természetesen összetett, hiszen nem lehet a mai fogalmainkat egy az egyben visszavetíteni a múltba. Egy nagyobb lélegzetvételű kutatás

Tovább »

MÚZEUMI KILÉPŐ: A legfőbb eredmények összegzése

MI A MÚZEUMI KILÉPŐ?A Múzeumi Kilépő egy anonim, bárki által hozzáférhető és 2021. november 2-től kitölthető kérdőív. Célcsoportja a múzeumi állásból felmondó munkatársak. A Múzeumi Kilépő célja, hogy betöltse az EXIT interjú szerepét, amit a versenyszférában számos szervezet arra használ, hogy a távozó munkatársak tapasztalataihoz hozzájusson, és amennyiben releváns, alkalmazza

Tovább »

A megmaradás kérdésétől a közös jövőig. (Gondolatok a Múzeumi távlatok Webinárium 1. alkalmáról)

„Egy kifejezésben fogalmazzátok meg, hogy mi a legnagyobb kihívás a múzeumok, múzeumi munkatársak számára!” – tette fel a kezdőkérdést Bereczki Ibolya a Múzeumi távlatok webináriumsorozat első alkalmán. Nem a válaszok egysége volt a meglepő – kevés olyan múzeumi eseményt tudok felidézni, ahol komolyabb nézetkülönbség lett volna a beszélgető felel között.

Tovább »

Így mesélj történetet játékkal!

Beszippant a történet: ott vagy a hőssel, benne élsz a világában, együtt lélegzel vele. Biztos ismered ezt az érzést: átélted sokszor filmnézés vagy olvasás közben. Egy játékban ráadásul döntést is hozhatsz a hős helyett. Hiszen Te magad vagy a hős. De hogyan érheted el ezt a hatást, ha Te tervezed a játékot?

Tovább »

„Minden fizetéskor megalázva éreztem magam” Múzeumi Kilépő 15.

A „státuszváltás” apropóján a múzeumot elhagyó szakemberekkel készített anonim interjúkat az Open History blogján közöljük. A november-december során közölt válaszokra vonatkozó vezető- és szervezetfejlesztési tanulságokat a MúzeumOD blogján összegezzük. Legközelebb a MúzeumOD a kapott válaszok elemzésével jelentkezik január végén. Születési idő: 1981 – 1995 (Y generáció) Munkatapasztalat: 7 év Múzeumi tapasztalat: 4 év Felmondás ideje: 13 hónapja Múzeumi szervezet mérete: 150+ fő

Tovább »

„az én munkám igazából nem annyira fontos” Múzeumi Kilépő 14.

A „státuszváltás” apropóján a múzeumot elhagyó szakemberekkel készített anonim interjúkat az Open History blogján közöljük. A november-december során közölt válaszokra vonatkozó vezető- és szervezetfejlesztési tanulságokat a MúzeumOD blogján összegezzük. Legközelebb a MúzeumOD a kapott válaszok elemzésével jelentkezik január végén. Születési idő: 1981 – 1995 (Y generáció) Munkatapasztalat: 5 év Múzeumi

Tovább »

„vezetőnek lenni is egy szakma” Múzeumi Kilépő 13.

A „státuszváltás” apropóján a múzeumot elhagyó szakemberekkel készített anonim interjúkat az Open History blogján közöljük. A november-december során közölt válaszokra vonatkozó vezető- és szervezetfejlesztési tanulságokat a MúzeumOD blogján összegezzük. Legközelebb a MúzeumOD a kapott válaszok elemzésével jelentkezik január végén. Születési idő: A: 1981 – 1995 (Y generáció); B: 1965 –

Tovább »

„testi tünetek miatt kényszerültem erre” Múzeumi Kilépő 12.

Számos cégnél a kilépésnél is készül interjú, hogy a szervezet felhasználhassa a távozó munkatárs tapasztalatait a fejlődésre. A „státuszváltás” apropóján a múzeumot elhagyó szakemberekkel készített anonim interjúkat az Open History blogján közöljük, míg a MúzeumOD blogján a vezető- és szervezetfejlesztési tanulságokat összegezzük. Születési idő: A: 1981 – 1995 (Y generáció);

Tovább »

Szubjektív. 3 tapasztalat a Múzeumi Kilépő sorozatról

A múzeumi kilépő egy érzelmekkel átitatott sorozat. Ez nemcsak az interjúkra, hanem a létrejöttére is jellemző. Az anonim interjúsorozat ötlete még valamikor nyáron fogalmazódott meg Árpiban: Több ismerős keresett meg azzal, hogy felmondott a múzeumban, vagy a felmondását tervezi, és olyan munkát keres, ahol jól jön a múzeumi tapasztalat, de

Tovább »

Új cikkeink

Áthallásos 56′

„Szomorúan aktuális.” – erre a szókapcsolatra többet gondoltam az idén októberben megtartott Az osztályom 56-ban programok alatt, mint amennyiszer végül kimondtam. Ez a pengeélen táncolás