• Bayer Árpi

A múzeum pénze: adománygyűjtés játékosítva (2 példa, 9+ tipp)

https://www.facebook.com/groups/muzeumijatekmustra Brit tudósok megállapították, hogy a szigetország múzeumai egyre kevesebb pénzből gazdálkodnak, sok intézményt be is kellett zárni, emellett gazdaságilag elég hatékonyan működnek: egy font állami támogatás 3 font bevételt hoz.


Akkor most tejjel-mézzel folyó Kánaán, vagy hanyatló Nyugat? Milyen anyagi háttér áll egy angol múzeum mögött?


Nézzünk a dolgok mélyére, mert van mit tanulni belőle! Hogyan lehet az állami támogatásokat hatékonyan kiegészíteni?


Nem átfogó megoldási javaslatot szeretnék letenni az asztalra, nem is érzem, hogy ehhez meglenne a kellő rálátásom, hanem néhány megfontolandó gyakorlatot fogok bemutatni, amit Te is tudsz alkalmazni, ha támogatókra számítasz akár a múzeumod, akár egy projekted számára.


1. Troy Library. Népszavazási kampány a könyvtárért

Ez a videó megérne egy külön beszélgetést, és sok-sok blogbejegyzést a történet etikai, kommunikációs stb. oldaláról.


Troy városában (ez amúgy Amerika) adót kellett emelni ahhoz, hogy a városi könyvtár fennmaradhasson. A szavazás egy mondatról szól, a szereplők pedig azt a mondatot tűzik zászlajukra, amitől a többség megnyerését remélik. Emeljünk adót? Ezt ki szavazná meg? A másik oldal erre reagált: zárjuk be a könyvtárat és égessünk könyveket! Ez a kultúra és a tudás elpusztítását jelenti. Egyértelmű, hogy ezt nem lehet jó szívvel támogatni.


A szavazás új narratívát kapott. A kérdés: adót emelünk (0,7%-kal), vagy könyvet égetünk? Ez utóbbi kimenetel meglehetősen drasztikus és túlzó, szimbolikus elem, ami - valószínűleg - hűen tükrözi azt, hogy mit érezhettek a könyvtár dolgozói. Olyan kép, ami hirtelen közel került az emberekhez, és a saját történetük részévé vált, amire nemet mondhattak. Képzeld el, ha a Te lakóhelyeden lenne nyilvános könyvégetés... Egy valóban fontos kérdést, a könyvtár létét sikerült hatásosan tálalni a nagyközönségnek.


Kell tehát egy jó sztori! (Arról, hogy milyen egy jó történet, már beszélgettünk, itt tudsz bekapcsolódni.) Egy jó történettel nagy hatást tudsz gyakorolni: az Anne Frank-házat vagy az egri várat is egy történet hozza közelebb az emberekhez.



A Te múzeumodnak, intézményednek mi a története, ami miatt érdemes meglátogatni?



2. Pénz a dobozban. Natural History Museum, London


Ez lenne a jövő múzeumi adománygyűjtése? - teszi fel a kérdést már a cím is a Museum Next oldalán. Esettanulmány következik, tanulságokkal!


A londoni Natural History Museum-ban 2015-ben arra jutottak, hogy nagyobb arányban kell építeni a látogatók mikroadományaira is. Kevés vagy minimális pénzből néhány dolgot módosítottak:

  • az adományozó dobozok helyét átgondolták, és új külsőbe csomagolták őket;

  • megteremtették a kártyás adományozás lehetőségét;

  • egyszerűen megkérték a látogatókat, hogy támogassák a múzeumot.

Igazából nagyjából ennyi történt. Az ördög azonban a részletekben rejlik. Ez az akció több játékelemet is felhasznál, értelmezhető játékosításként is. Jelöltem (O) azokat a pontokat, amik az Oktalízis (Ez meg mi? Itt olvashatsz róla bővebben.) mély motiváció közé tartoznak, de több más, a játékfejlesztés során is fontos szempont került elő. Lássuk őket!


  • Magasztos cél (O). Egy kulturális, tudományos intézmény fenntartásához járulok hozzá!

  • Személyesség. Ez inkább a történetmeséléshez kapcsolódik. A tárlatvezető a program végén elmondja, hogy mire használja fel a múzeum a támogatásodat: miket szeretnének beszerezni, hogy még jobb legyen az élmény, amit épp most én is átéltem. Neki, ennek a kedves lánynak, jófej srácnak is segítek, ha adományozok. Ha pedig kérdésem van, akkor tudok kérdezni tőle.

  • Tulajdon (O). Ez a Te pénzedből valósult meg. Ez azt jelenti, hogy egy kicsit a Tied is. Lényegében téglajegyet veszel a múzeumnak. Ezt üzenik a matricák a múzeumban, amik arról számolnak be, hogy egy-egy beruházás a látogatók támogatásának köszönhetőek.

  • Közösségi befolyás (O). "Az ajánlott támogatás mértéke 5 font." - és a dobozban láthatóak is az 5 fontos bankjegyek. Adományozni tehát közösségi norma: már sokan megtették ezt előttem. Ez trendi, ez menő.

  • Tesztelj, tesztelj, tesztelj! Játékot sem lehet az íróasztal mellől megtervezni, egy adományozó doboz elhelyezése is tesztelést igényel. Ha a sarokba teszed, senki nem fogja megtalálni. De akkor hova? A büféhez? A bejárathoz? A mosdók elé? A kiállításba? Ezekre csak a teszted adhatnak választ.

  • Hozzáférhetőség. "Adományoztam volna, de nem volt nálam készpénz." - jöhet a kifogás. Ezt is kiküszöbölték a kártyás opcióval.

  • A hiány (O). Ha a látogató bevonódik, akkor nem csak a múzeumnak, hanem Neki hiányzik a plusz információs tábla, az új kiállítás, vagy a múzeum homlokzatának a felújítása. Ezt a hiányt pótolja - egy csoportos küldetés teljesítésével.

3, További tippek és trükkök


Meríts bárhonnan! A bejegyzés zárásaként két játékos megoldást hoztam.


  • Szavazz a pénzeddel! Mire költsük az esküvői ajándékként kapott pénzedet? Hitvesi ágyra? Nászútra? A buli költségeire? Válassz, és tedd a megfelelő borítékba a pénzt! Így döntési lehetősége van a résztvevőnek. Múzeumra lefordítva: ebbe a dobozba a múzeumi dolgozók üdülésére gyűjtünk, hogy lelkesebben, feltöltődve folytassák a munkát; ebben új a foglalkoztató felújítására; ebben pedig a fogadótér átalakítására. Ez a mechanizmus máshonnan is ismerős lehet:

Ki a jobb focista? Szavazz! (A kép forrása: szubkult.blog.hu)
  • Haladásjelző. Egy templomban láttam hasonlót: projektorra gyűjtöttek, amivel az énekek szövegeit vetítik ki, a persely mellett pedig egy diagramon mutatták, hogy mennyi jött eddig össze, és mennyi adomány kell még. Ugyanezt használja amúgy a Kickstarter és más, támogatásgyűjtő oldalak is.

2019 a közösségek éve a marketing guruk szerint. Egy adománygyűjtés is akkor működhet jól, ha közösséget építesz: a közösség erőt, identitást ad.

Nekünk is van egy közösségünk: a Múzeumi játékmustra csoport. Szerinted is a felfedezés és az élmények helyszíne a múzeum? Ha igen, csatlakozz a csoporthoz, dolgozzunk közösen a mosolygós, játékos múzeumért!



0 megtekintés
 
  • Facebook
  • YouTube

©2018 by Open History. Proudly created with Wix.com