• Bayer Árpi

Három tanulság az Up academy-n

Frissítve: 2018. okt 1.

UP! – hirdeti a tölcsérrel felfele fordított fagyi az Up center molinóján. Egy budai utcácskából nyílik a helység, ami közösségi iroda, és valamiféle képzési központ. A Mi történetünkben az első fix helység volt ők voltak, otthont adtak ugyanis a Túlékőkészlet Egyetemhez előadásainak, az utóbbi időben pedig más téren is együttműködtünk: meghívtak, hogy tartsak előadást egy képzésükön, aminek a keretében XI. kerületi fiataloknak szeretnének átadni némi használható tudást és vállalkozói szemléletet. Így lettem co-worker az Up academy programjában. És mit keres itt egy történész? A múlt intenzív megismerése során szerzett tapasztalatait adja át. - Micsodát? Egy kicsit bővebben: azt a tapasztalatot kellett átadni, ami a vizsgákra való készülés során felhalmozódik, leginkább a tanulási módszerek és az időgazdálkodás területén. Ez az, amit a Túlélőkészlet Egyetemhez sorozattal elkezdtünk, és itt most egy kicsit más közegben lehetett folytatni.


A mellett, hogy nagyon hasznosnak tartom az Up academy sorozatát, tetszett a koncepció és a szervezők is felkészültek voltak. Amennyire rálátásom volt az eseményekre az Up centerben töltött idő alatt, a közös csapatépítésen és személyes beszélgetéseken keresztül, izgalmas projektek, ötletek indultak útnak, produktív volt a csapat. A három alkalomból én is sokat tanultam, az itt szerzett tapasztalataimat szeretném megosztani veletek.


1. Aktív csapat aranyat ér.

Az, hogy hány karátos a csapat, nem derül ki magától, meg kell mozgatni a résztvevőket – ez a tréner/tanár/cowroker feladata. Az első pár percben eldől, hogy a résztvevők hogyan viszonyulnak a programhoz. Ha itt sikerül személyes kapcsolatot kialakítani, és a párbeszédre kerül a hangsúly, akkor az okostelefonok is kevésbé kerülnek elő. Különösen fontos a beszélgetések kialakítása, ha nem egy olyan témáról van szó, amiben van tuti recept. Abból pedig ezúttal kevés akadt... Így hát közösen tanultunk, visszajelzésekből ítélve, egész hatékonyan.



2. Nem akard minden idődet beosztani!

Az időgazdálkodásnak nem az a célja, hogy minden percedet hatékonyan oszd be, hanem hogy a hatékony időbeosztásnak köszönhetően jusson időd magadra. A csöndjeidre. A barátaidra. Még vizsgaidőszakban is. Ez a téma pont egy kérdés kapcsán merült fel, külön köszönet a kérdésért és az azt követő beszélgetésért! Fontos volt ezt helyre tenni, hangsúlyt helyezni a munkán kívüli időszakra is, hiszen a mókuskerék kiégést okoz. Feszegesd a határaidat, de ne felejts el feltöltődni!



3. A felesleges dolgok tanulása és a motiváció esete.

A képzés talán legizgalmasabb témája volt, hogy mit tegyünk akkor, ha teljesen haszontalannak találjuk azt, amit tanítanak nekünk. Egy-egy tárgy egyszerűen bekerül a „fölösleges” címkével ellátott fiókba a fejünkben, és innen aztán nehéz kipiszkálni, hiszen ezzel a fiókkal nem szeretünk foglalkozni. A vizsgát azonban le kell tenni, tehát valamit azért mégiscsak virítani kéne.

Számomra a fölösleges kurzus mintája az egyetemen Könyvtári ismeretek névre hallgatott. Utólag úgy látom, hogy két ok miatt éreztem fölöslegesnek. Főleg az oktatás módja miatt: unalmas volt és száraz. Van olyan előadó, aki haszontalan témával is meg tudja tölteni a termet a stílusa miatt, más hasznos anyaggal sem. Haszontalannak érzed a kurzust, amit végzel, vagy unalmasnak? Ha az oktató nem mutat rá az izgalmas pontokra az órán, akkor magadnak kell megtalálnod.

A másik ok, hogy az óra nem illeszkedett az elvárásaimhoz: töri szakra jöttem, ahol Indiana Jones tanít és történelmi rejtélyek nyomába eredünk. Ehhez képest hazai könyvtártörténetet tanulni elég kiábrándító. Az egész kicsit olyan, mint úszást tanulni a Szaharában: ezt meg mire fogom használni? Nem tudtam semmihez se kapcsolni az új ismereteket. Néhány félévvel és beadandóval később más lett volna a helyzet, de akkor még nem látszódott, hogy a Szaharában is vannak oázisok.


+1

A három alkalom mellett volt egy +1 is, amikor egy pincében egész komoly harcba keveredtek diákok és coworker-ek. Külön köszönet a paintball-ért!


Az Up academy diákjai most mentorok segítségével vállalkozásba fogtak, kriptovalutával, webáruház-fejlesztéssel és futó-alkalmazással ügyködnek, hasznosítva a közösen szerzett tudást. És közben még egy belgrádi kiruccanás is belefért...

Az Up academy-t itt találod meg (innen vannak a képek is), ha pedig az érdekel, hogy milyen más hasznos dolgokat csinálnak történészek, kattints ide!

 
  • Facebook
  • YouTube

©2018 by Open History. Proudly created with Wix.com