• Diószegi Judit

Múzeumi Játékmustra ON

Talán sosem volt még ennyi változás és váratlan (mondhatni szükségszerű) forgatókönyv egy évbe sűrítve, mint amit 2020 hozott. Tavaly megszerveztük az I. Múzeumi Játékmustrát a Nemzeti Múzeumban, ám idén tavasszal a folytatást újrakalibrálta az élet. Októberben online konferenciaként tértünk vissza – nézzünk is a kulisszák mögé!


Felfedezés

Oké, COVID-19. Akarom mondani nem oké, de nem tudunk mit tenni itt van. Bezárnak a múzeumok, nem lesz helyszínünk. Lehet emberünk sem lesz, résztvevők, akikért csináljuk ezt az egészet. Hisz mindenki fél, mi is félünk. Mi lesz, meddig tart? Zsongtak a kérdések és az aggodalmak a fejünkben.


Ebben a helyzetben, hogy tudunk eljutni az emberekhez? Online – merült fel ötleteként, viszont tudtuk, hogy már nincs elég időnk mindent átszervezni, ezt rendesen lekommunikálni. Elhalasztjuk, döntöttünk. Június volt az a hónap, amikor már kezdtek megjelenni az első online konferencia fecskék, jöttek a Hopin-os, Zoomos megoldások – láttuk, hogy működik. Mi magunk is igyekeztünk több ilyenen részt venni, ott voltunk többek közt az Onlife-on, vagy épp a Freelancerblog különböző élő workshopjain. Próbáltunk tapasztalatot szerezni, visszajelzéseket gyűjteni, megnézni azt, hogy mindaz, amiért mi életre hívtuk a Múzeumi Játékmustrát, működhet-e online térben. A kezdeti kérdéseket a rutinszerzés végül legyűrte, láttuk a megoldási lehetőségeket.


Értelmezés

Az úgy nevezett „tér” eldöntése még csak a kezdet volt, természetesen rengeteg online meeting és előadói egyeztetés kellett ahhoz, ezt keretbe tegyük. A legfőbb kérdés nekünk továbbra is az volt, hogy az EMBERI KAPCSOLAT-ot, hogy tudjuk belevinni a programba? Hogy ne csak abból álljon a konferencia, hogy van több videó, amit mindenki megnéz és utána megköszönjük mindenkinek a részvételt. Ez nem valós RÉSZVÉTEL, tudjuk mindannyian. Hogy lehet elérni, megszólítani az embereket? Hogy lehet interakciót generálni, arra buzdítani őket, hogy teremtsenek KAPCSOLATot? Hisz ezért találkoztunk a Mustrán, nem?


Ötletelés

Nyár végén, a balatoni barnulások és nagy kirándulásokat követően újra visszaültünk a tervezői székbe, hogy megoldjuk ezeket a kérdéseket. A napfénynek köszönhetően újra lendületbe kerültünk, ráadásul a csapat is bővült: egy webfejlesztővel, Daruszinyi Ricsivel. Épp ezért első lépésként megbeszéltük, hogy nincs mese, a honlapunkat újra kell húzni, mert ha egy digitális konferenciát, eseményt szeretnénk lebonyolítani, akkor annak minden része kell, hogy zavartalanul működjön. A Wixes felületről Wordpressre váltottunk, elkezdtük a honlapszövegeket megírni, illetve az előadókkal felvenni a videókat.


Az előadók mellett mindenképp ragaszkodtunk ahhoz, hogy workshopjaink is legyenek, gyakorlati tapasztalatokkal, példákkal. Talán ez volt az a terep, amire kevés jó példát láttunk, de a felkért workshoptartóink szerencsére rutinos trénerek és előadók, ráadásul mindannyian szereztek a nyár során online tapasztalatot. Láttuk, hogy ez a része is működni fog.


Ezek megszervezése után jött a pontos jegystruktúra kialakítása. Perszónákat készítettünk, majd ezek nyomán két csomagot hoztunk létre: a Lovag csomag a komplett részvételt, míg a Futár csomag az előadások videót tartalmazta.


Mindezzel párhuzamosan Árpival gőzerővel dolgoztunk a titkos extrán, ami az egész sava-borsát adja a Játékmustrának: terveztünk egy játékosított Felfedező- és programfüzetet, ami kiterjeszti az online élményt az offline térbe. Ráadásul Lili vezetésével meditációs, nyújtó- átmozgató gyakorlatokat is csempésztünk az egyes előadásblokkok közé. Hogy miért? Mert egyszerűen nem szerettük volna, hogy ha a résztvevők kiszáradt szemmel és elült fenékkel állnak fel a nap végén a monitoruk elől.


A Felfedezőfüzetet a Játékmustra Lovagjainak postán juttattuk el, mert azt akartuk, hogy valami kézzel fogható élményt is kapjanak az amúgy virtuális látogatók. Minden egyes előadásblokkhoz készítettünk egy-egy feladatoldalt, ami segíti az egyes előadások tartalmának elmélyítését, és lehetőséget ad a személyes reflexióra értékeléssel, tanulságok levonásával. Bizonyos workshopokhoz is készültek ilyen oldalak, de alapvetően ott önmaguk voltak annyira gyakorlatiasak, hogy nem igényelték feltétlen a plusz kiegészítést. A füzet birtokosai megalkothatták saját karakterüket az első oldalon található karakterlappal, illetve az egyes előadások meghallgatását követően jutalompontokat is szétoszthattak képességeik közt, ami imitálja a fejlődést – csakúgy, mint a jó öreg Kaland Játék Kockázat könyvekben.


Mivel a terünk online volt, a kapcsolattartás is ott kellett megoldanunk. A megújult Játékmustra felületbe egy chatfunkciót is beépítettünk (köszi Ricsi!), így a résztvevők belépést követően az előadások alatt, közben tudtak egymással beszélgetni, ráadásul tőlünk résztvevőktől is tudtak azonnal kérdezni.

Kísérletezés

Október 16-án végül megnyitotta kapuit a II. Múzeumi Játékmustra. Sok izgalom, szervezés gyümölcse volt ez, 40+ résztvevővel, 6 előadással, 5 workshoppal és 3 kerekasztallal. Reggel 9-kor kezdtünk, és negyed 5 körül zártunk. Valamilyen szempontból kísérletezés volt ez nekünk, de jól vizsgázott mindenki: a platform, a résztvevők és a visszajelzések alapján mi is.


A napot egy Utópiknikkel fejeztük be a Múzeum kertben, csak hogy az élmény még teljesebb legyen 😊


Fejlődés

Azt gondolom, hogy nagyon sok tapasztalattal gazdagodtunk, számos érdekes téma, megoldásra váró probléma felmerült a kerekasztalokon, ami foglalkoztatott minket és a résztvevőket egyaránt. Azt látjuk, hogy még mindig nagyon sok kérdés, kétely felmerült, ha a játék és a múzeum kapcsolatáról beszélünk, ami talán annak is köszönhető, hogy nincs egyetemes módszertan, definíció a múzeumi játék fogalmára. Hasonló félsz van sok múzeumi szakemberben az online térrel kapcsolatban, mennyire tükröz valós adatokat, visszajelzéseket, mennyire bízhatunk meg benne? Sok kérdés maradt megválaszolatlanul, amiket szerintem párbeszéddel, közös ötleteléssel, különböző szakértők és területek bevonásával lehet megválaszolni. Nekünk ez a célunk a Múzeumi Játékmustrával, hogy az egyes területek szakértőit, képviselőit egy platformra hozzuk, és elkezdjék egymást megismerni, megérteni – mert a közös tudás mindkét félnek gyümölcsöző lehet.


---

A következő Játékmustra csak 2021-ben lesz, addig is, ha szeretnéd pótolni a II. Múzeumi Játékmustra előadásait, akkor itt megteheted: https://cutt.ly/thekk8I

50 megtekintés0 hozzászólás
 
  • Facebook
  • YouTube

©2018 by Open History. Proudly created with Wix.com